![]() |
![]() Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
![]()
Тикер в 01:00 ч.
На улиците около Бруклинския военно-морски завод (Brooklyn Navy Yard) се разгоряха страстни протести. Група активисти се опитаха да блокират входовете ...
|
![]()
Под прожектора
Уестфол разширява границите на геометричната абстракция в „Орнитология“Посещението ми в галерията Александър (Alexandre Gallery) за изложбата „Орнитология“ (Ornithology) разкрива още по-ясно връзката между неговата концепция и културните препратки. Паралелите между музиката и живописта са очевидни. Изложбата включва десет маслени и алкидни платна от 2024 и 2025 година, както и седем гуаши, създадени между 2010 и 2025 година.
Виолета Караянева
| 17 Септември 2025, 23:25 ч.
![]()
През 2006 година, при разговор със Стивън Уестфол (Stephen Westfall), той разказа за своето дългогодишно влечение към възможностите на изкривената мрежа. Тогава той свързва Агнес Мартин (Agnes Martin) с Паул Кле (Paul Klee), търсейки нови начини за изразяване чрез структура, която съчетава различни културни елементи. В неговата работа присъстват нативо килими, снимки на Уолкър Еванс (Walker Evans) и дори табла за резултати от NASCAR. Този микс от символи и знаци създава усещане за структура, която е едновременно самостоятелна и способна да ражда нови форми. Посещението ми в галерията Александър (Alexandre Gallery) за изложбата „Орнитология“ (Ornithology) разкрива още по-ясно връзката между неговата концепция и културните препратки. Заглавието носи три значения: първо, Charlie Parker, известен като „Птицата“ (Bird), революционизира джаза с уникалната си импровизация. Второ, триъгълниците в работите на Уестфол напомнят за клюнове на птици, а трето, Barnett Newman (Барнет Нюман) сравнява естетиката с орнитологията, като подчертава важността на фразирането в изкуството. Паралелите между музиката и живописта са очевидни. Партнърът на Джаз, Паркър, използва асиметрични фрази, които разрушават ритмичната симетрия, докато Нюман с вертикалните си „зипове“ разделя платната, създавайки динамика и напрежение. В работите на Уестфол, триъгълникът е централният елемент, който държи зрителя в напрежение, като съчетава разделяне и сливане. Изложбата включва десет маслени и алкидни платна от 2024 и 2025 година, както и седем гуаши, създадени между 2010 и 2025 година. Включена е и стенопис в стълбището, който е разделен на три части – „Конференция на птиците“ I, II и III (2025). Тази структура създава хаос, който е едновременно ритмичен и звуково наситен, като подчертава противоположностите в работата му. Две гуаши от 2010 година, „Sharp Haze“ и „Olivera“, демонстрират напредъка на Уестфол в използването на диамантите и асиметрията. Централният голям диамант доминира, като е заобиколен от по-малки, които са частично изрязани от ръбовете на хартията. Този статичен модел подсказва, че формата продължава отвъд рамките на платното. Уестфол е работил в жанра на геометричната абстракция, като се опитва да разруши ритмичните модели, характерни за оп-арт и други течения. В „Орнитология“ и „JuJu (за Уейн Шорър)“ (и двете 2025), той създава динамични композиции, които постоянно се променят, избягвайки стабилността. В „JuJu“ платното е разделено на девет неправилни правоъгълника, всеки от които е разделен диагонално на два триъгълника, като всяка част е боядисана в различен монохроматичен цвят. Тази серия от произведения бележи нов етап в кариерата на Уестфол. Той се отказва от строга структура и се отдава на импровизация, като избира непредсказуеми цветове и форми. В „Орнитология“ и „Juju (за Уейн Шорър)“, както и в „Кабана I“ и „Кабана II“ (и двете 2024), той разширява границите на плоската абстракция, създавайки вътрешна логика, която е напълно негово дело. Тази нова серия от платна показва, че Уестфол навлиза в една от най-иновативните фази в своята кариера. Той успява да съчетае хаоса с хармонията, да създаде динамика, която е едновременно ритмична и непредсказуема. Това е ново и смело послание към съвременното изкуство. Изложбата „Орнитология“ продължава в галерията Александър (25 East 73rd Street, Second and Third Floors, Upper East Side, Манхатън) до 25 октомври. Организирана е от галерията, като представя най-новите творби на Уестфол, които демонстрират неговата способност да преодолява границите на традиционната геометрична абстракция.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
![]() |

Протести срещу компании в Бруклинския военно-морски завод заради връзки с Израел
|
![]() |
Времето като бариера в изкуствата и необходимостта от промяна
|
![]() |
Новият филм за Жан-Мишел Баския започва да разкрива нови страници от неговия живот
|
![]() |
Лондонските арт събития през октомври – между традиция и иновация
|
![]() |
Премахването на улична инсталация на Карлос Крус-Диес поражда въпроси за ценностите при публичното изкуство
|
![]() |

Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия |

Протести срещу компании в Бруклинския военно-морски завод заради връзки с Израел
|
![]() |
Мангановият син цвят в картината на Джаксън Полък разкрит чрез научни изследвания
|
![]() |
Цените за нови художници – между праг и реалност
|
![]() |
Есенната равноденствена карта: разрушение и ново начало
|
![]() |
Изкуството като форма на съпротива в залива
|
![]() |